Nieuwsarchief
Klik op een titel voor het hele artikel
Adviseur tenders en projecten
Naast ProRail worden ook andere klanten ter zijde gestaan bij vragen of tijdelijke ondersteuning in tenders of projecten. Zo heeft Fennek Infra het bureau Concreet Projectmanagement uit Vianen geholpen met een tender “renovatie laag Katreine toren” op Utrecht CS. De eigenaar van het gebouw wenste een uitgebreide betonrenovatie en had een tender opgestart om een opdrachtnemer voor de uitvoering te vinden. De locatie samen met een complexe omgeving is beschreven in zeer bijzondere contractvoorwaarden voor de opdrachtnemer. Dit was voor Concreet-PM reden om deskundig advies in te winnen bij Fennek Infra. Fennek Infra heeft beide partijen gedurende de tender bijgestaan.
Projectleider-Bouwmanager ProRail
Fennek Infra begeleidt diverse werkzaamheden voor ProRail om een in Nederland nieuwe werkwijze (Rhomberg-Sersa) met levensduur verlengende maatregelen voor wissels en spoor beschikbaar te maken. Dit naar aanleiding van een Pilot project in 2021. Fennek Infra beschrijft deze methode in de ProRail richtlijn 000428 en begeleid ProRail vak deskundigen met locatie onderzoeken op geschiktheid voor deze methode.
01-01-2021 Omgevingsmanager, ProRail - Leefomgeving, Juridische zaken & Vastgoed (LJV)
In januari 2021 start Fennek Infra bij ProRail-LJV. Fennek Infra is gevraagd de afdeling omgevingsmanagement van ProRail in 2021 te ondersteunen als Omgevingsmanager.
01-09-2020 Pilot project levensduurverlenging hoge snelheid wissels Vught, ProRail
In Vught liggen een aantal hoge snelheid wissels op houten dwarsliggers. Deze wissels zijn aan het einde van hun levensduur. Door omstandigheden blijven deze nog enige tijd langer in dienst. Om de levensduur te verlengen is een voor Nederland nog niet eerder toegepaste methode van Rhomberg Sersa uitgekozen.
ProRail heeft Fennek Infra gevraagd het ProRail team te ondersteunen als projectleider.
Omdat de voorbereiding vertraging had opgelopen en de uitvoeringsdata al vast stonden, werd gevraagd de voorbereiding in zeer korte tijd af te ronden.
De voorbreiding bestond onder andere uit:
• Technische voorbereiding;
• Inkoop van o.a. een Duitse aannemer;
• Het aansturen van de aannemer en het projectteam door het houden van wekelijkse project overleggen via video verbinding (in het Duits);
• Het coördinerenrdineren van ontbrekende buitendienststellingen;
• Het afstemmen en bewaken van de juiste corona maatregelen;
• Het actief betrekken van stakeholders en omwonenden om het werk mogelijk te maken.
Op verzoek van ProRail heeft Fennek Infra de uitvoering als bouwmanager begeleid. In 22 nachten verdeeld over vijf blokken is het werk in Vught succesvol uitgevoerd.
Om het werk juist af te ronden en de opgedane ervaringen en kennis te borgen uit dit pilot project verzorgt Fennek Infra de evaluatie.
Hieronder staan enkele foto's van dit project (klik op de foto voor een vergroting)
19-03-2020 Project Groningen de Vork
Fennek Infra verzorgt voor Molhoek-CCT, voor het project Groningen de Vork de verificatie en validatie. Het project realiseert een nieuw spoorwegemplacement op een locatie waar eerst een weiland was.
Hieronder staan enkele foto's van dit project (klik op de foto voor een vergroting)
Project Hoofdstation Groningen
Strukton Civiel realiseert een grote aanpassing van het station en haar omgeving waarbij het monumentale gebouw behouden blijft. Het is een complex project in een beperkte ruimte waarin met vele partijen rekening moet worden gehouden. Fennek Infra ondersteunt Strukton Civiel als adviseur voor proces- en contractmanagement.
19-03-2020 Project Brug Hollandsch Diep
Infraspeed Maintenance heeft Fennek Infra om ondersteuning gevraagd bij een project corrosiepreventie Brug Hollandsch Diep. De stalen brug is als corrosiepreventie voorzien van twee lucht ontvochtigings installaties. De installaties werken sinds de indienststelling. Nu is er behoefte om uit te zoeken of de installatie vervangen of gereviseerd moet worden of dat andere maatregelen nodig zijn. Fennek Infra ondersteunt het project als adviseur en projectcoördinator.
Hieronder staan enkele foto's van dit project (klik op de foto voor een vergroting)
01-04-2019 Omgevingsmanagement Molhoek-CCT
Molhoek-CCT is een aannemingsbedrijf wat rail gebonden civiele projecten realiseert. Daarnaast realiseert zij projecten in de grond- weg- en waterbouw en grootschalig groenonderhoud. Molhoek-CCT heeft Fennek Infra gevraagd om haar bedrijfsbureau en projectteams te ondersteunen. Zo verzorgt Fennek Infra voor het project Groningen de Vork de verificatie en validatie van de door Molhoek-CCT uit te voeren werkzaamheden. Voor het project Haarlem talud verbetering en baggerwerkzaamheden verzorgt Fennek Infra omgevingsmanagement en ondersteuning in de voorbereidende en uit te voeren werkzaamheden Dit zijn bijvoorbeeld vergunning aanvragen en in te dienen plannen. Het werk wordt gerealiseerd in de binnenstad van Haarlem, naast de spoorlijn. Dit maakt dat er vele raakvlakken zijn met bewoners, publiek, verkeer en lokale overheden. Dit maakt dat het werk en omgevingsmanagement met zorg dient te worden voorbereid en uitgevoerd.
Hieronder staan enkele foto's van dit project (klik op de foto voor een vergroting)
01-01-2019 Projecten Infraspeed Maintenance BV
Infraspeed Maintenance BV is de assetmanager en onderhoudsmanager van de railinfrastructuur van de HSL-Zuid. Naast het beheren en onderhouden van de HSL-Zuid realiseert Infraspeed ook projectmatig aanpassingen aan de infrastructuur. Om deze projecten te realiseren heeft Infraspeed Maintenance Fennek Infra om ondersteuning gevraagd.
Fennek Infra is als projectleider en adviseur betrokken in verschillende projectteams
• Alignement ontwerp
Voor een deel van de HSL-Zuid is een nieuw alignement ontworpen. Het deelalignement werd ingemeten en uitgewerkt conform systems engineering. Alle subsystemen en raakvlakken, zoals bovenleiding en seinwezen, zijn in het proces meegenomen. Fennek Infra verzorgde de projectleiding en ontwerpleiding.
Het betreft een project met een bijzonder raakvlak: De HSL-Zuid is specifiek gebouwd voor de hoge snelheid treinen zoals Thalys en Eurostar. Dit betekent erg specifieke eisen met kleine toleranties en hoge eisen.
Hieronder staan enkele foto's van dit project (klik op de foto voor een vergroting)
• Alternatieve bevestiging
Door een projectteam werd, in opdracht van de staat, gewerkt aan het ontwikkelen en certificeren van alternatieve spoorstaaf bevestigingsmiddelen. Het bestaande Vossloh 300-1 systeem is uitgebreid met varianten die een hogere en bredere nastelbaarheid mogelijk maken. Op deze wijze kunnen opgetreden afwijkingen in de spoorligging eenvoudig worden gecorrigeerd.
Er is nauw samengewerkt met Vossloh als leverancier en Technische Universität München voor testen en vrijgave. Ook is nauw samengewerkt met externe engineers en deskundigen van onder andere DEKRA, Movares, BAM Infraconsult en Ricardo Rail.
In onderstaande figuur is een van de bevestigingen nader uitgebeeld.
Fennek Infra verzorgde in dit project het projectmanagement en heeft jarenlange ervaring op het gebied van civiele techniek en werktuigbouwkunde ingezet om raakvlakken tussen de originele (ontwerp) uitgangspunten en de huidige behoefte goed op elkaar af te stemmen.
Dit project is succesvol afgerond nu het Intermediate Statement of Verification certificaat is verleend. Nu is waar nodig het alternatieve Vossloh bevestigingsmiddel model 300-1-NL-UV beschikbaar.
Hieronder staan enkele foto's van dit project (klik op de foto voor een vergroting)
14-11-2018 Omgevingsmanagement Strukton Rail
Strukton Rail heeft Fennek Infra gevraagd voor het project BBV Limburg het omgevingsmanagement te verzorgen. Een uitdagende opdracht. Op diverse locaties in de provincie Limburg worden voor Prorail diverse werkzaamheden aan het spoor verzorgd. Om dit mogelijk te maken dient er met alle stakeholders afgestemd te worden en dienen diverse vergunningen en ontheffingen aangevraagd te worden. Daarnaast dienen tijdelijke werkterreinen en depots geregeld te worden.
02-11-2018 Ondersteuning bedrijfsbureau Molhoek-CCT
Molhoek-CCT groeit snel op het gebied van rail gebonden civiele werken en grond weg- en waterbouw. Fennek Infra is gevraagd deze groei te helpen ondersteunen met expertise op het gebied van design en construct. Daarnaast help Fennek Infra met haar brede kennis op het gebied van omgevingsmanagement en eventuele contract issues.
01-06-2018 Tilburg Universiteit
Tijdens de uitvoering van het project Tilburg Universiteit, waar door Molhoek Aannemingsbedrijf een nieuw perron en andere spoor lay-out is gerealiseerd, is de scope van het project fors veranderd. Molhoek heeft Fennek Infra gevraagd de afwikkeling van het opleverdossier en SAP PLM te verzorgen en te ondersteunen in het VTW proces. Fennek Infra heeft als coördinator alle aansturing verzorgd om een ander juist en op tijd af te ronden.
01-05-2018 Buitendienststellingcoördinatie Strukton
Fennek Infra is door Strukton Rail gevraagd om de buitendienststellingcoördinatie te verzorgen voor een aantal projecten. Fennek Infra heeft samen met de projectteams de draaiboek besprekingen georganiseerd en de integrale draaiboeken opgesteld. Ook de afstemming met meelifters is door Fennek Infra verzorgd. Tijdens de uitvoering heeft Fennek Infra, samen met collega’s, als bouwcoördinator uitvoering er voor gezorgd dat de planning werd bewaakt en dat de opdrachtgever op de afgesproken tijden werd geïnformeerd over de voortgang.
20-07-2017 Lightrail: Tramremise in Nieuwegein breidt uit
Op het remiseterrein van de provincie Utrecht bouwt Strukton Rail een groot rangeerterrein dat geschikt is voor de stalling van in totaal 39 trams. Daarmee komt er op dit terrein ruimte voor stalling beschikbaar van 13 nieuwe trams die de komende jaren worden gebouwd in Spanje door leverancier CAF.
Vooruitlopend en aansluitend op de komst van de nieuwe werkplaats verzorgt Strukton Rail de aanleg van wegen op de remise, de parkeerplaatsen, de verhardingen voor het laden, lossen en opslag, de verlichting en de beplanting van het terrein.
Fennek Infra is gevraagd om het team te ondersteunen bij verificatie en validatie en bij het juist, volledig en op tijd aanbieden van de af- en opleverdossiers.
Hieronder staat een foto van het werk(klik op de foto voor een vergroting)
01-06-2017 Münster - Internationale Ausstellung Fahrwegtechnik
Op 31 mei 2017 heeft Fennek Infra de IAF beurs in Münster bezocht. Een beurs waar met name producten en diensten worden gepresenteerd op het gebied van spoorwegtechniek. Een goede gelegenheid om de nieuwste producten te zien en om elkaar te ontmoeten.
Plasser & Theurer was vertegenwoordigd met een aantal nieuwe machines waaronder een Unimat 09 4x4/4S E3 . De innovatieve machine heeft een elektrische aandrijving door middel van stroomafname van de bovenleiding. Hieronder staat een foto van deze machine(klik op de foto voor een vergroting)
01-06-2017 Diemen - Plaatsen vier 1:29 wissels
In het paasweekend heeft Strukton vier 1:29 hogesnelheidswissels gelegd op het baanvak Diemen-Weesp. Een bijzonder werk in vele opzichten. De wissels werden voorgebouwd in Crailo. Met behulp van diverse lengte en breedte transporten, werden de wisseldelen naar de werklocatie vervoerd. Ten behoeve van het werk werd een deel van de A9 afgesloten. Het afgesloten deel werd gebruikt als parkeerplaats voor de vrachtwagens. Tussen de A9 en de spoorlijn werd een grote telekraan opgesteld die gebruikt werd alle wisseldelen naar de hoger gelegen spoorbaan te hijsen. De bovenleiding werd opzij geschoven en de wisseldelen werden op het spoor gelegd. Vervolgens werden de wisseldelen door Gottwald kranen met een speciaal voor dit doel gemaakte evenaar naar de inbouwlocatie getransporteerd. Na het inbouwen volgde een omvangrijke seintechnische aansluiting die werd opgevolgd door een veiligheidstest.
Dit project kent 14 buitendienststellingen in 1 jaar. Fennek Infra verzorgt de buitendiensststellingcoördinatie voor Strukton. Tevens ondersteunt Fennek Infra bij de contacten tussen Strukton en omgevingspartijen zoals Rijkswaterstaat.
Hieronder staan enkele foto's van dit project (klik op de foto voor een vergroting)
19-04-2016 Nieuwe regelgeving veilige berijdbaarheid
ProRail heeft haar regelgeving voor veilige berijdbaarheid vernieuwd. Hierbij heeft ProRail de samenwerking gezocht met marktpartijen om ook vanuit de markt input te krijgen voor deze vernieuwing. Fennek Infra heeft, op verzoek van de directeur projecten Strukton Rail, samen met Strukton de marktconsultaties bijgewoond en Strukton geadviseerd hoe om te gaan met deze wijzigingen.
19-04-2016 Op doeltracé brengen van de Betuweroute
Fennek Infra heeft op verzoek van Swietelsky Rail Benelux als projectcoördinator en interim projectleider opgetreden voor het op doeltracé brengen van de gehele Betuweroute. Fennek Infra heeft het werk voorbereid en heeft voor enige tijd de projectleiding van dit werk verzorgd. Het project kenmerkte zich door diverse forse scope wijzigingen. Fennek Infra het contractmanagement ten aanzien van deze wijzigingen verzorgd.
Hieronder staan enkele foto's van dit project (klik op de foto voor een vergroting)
19-04-2016 Ontsporing
De eigenaar van een locomotief heeft Fennek Infra gevraagd om hem ter plaatse te ondersteunen en te vertegenwoordigen in verband met een ontsporing. Fennek Infra heeft ter plaatse van de ontsporing de situatie beoordeeld en op foto vastgelegd ten behoeve van een veiligheidsonderzoek. Tevens heeft Fennek Infra de klant geadviseerd bij het uitvoeren van een intern en extern veiligheidsonderzoek.
Hieronder staat een van de gemaakte foto's: het gereedschap van de hersporingsploeg (klik op de foto voor een vergroting)
04-08-2014 In Situ sanering Arnhem Berg
Heijmans Wegen - Bodemspecialismen realiseert voor Stichting Bodemsanering NS een in situ sanering op het spoor emplacement Arnhem Berg. Een project welke door diverse omstandigheden een grote complexiteit kent. Het project vindt plaats op een spoorweg emplacement, dit introduceert in het bodemsaneringsproject veel extra stakeholders met ieder zijn eigen eisen en wensen.
De opdracht is kort voor de uitvoering verleend, de datum van uitvoering was reeds in vier grote buitendienststellingen vastgelegd. Dit betekende een korte ontwerp en voorbereiding tijd. Naast de in situ sanering diende er ook een onderzoek te komen naar niet gesprongen conventionele explosieven, kabels en leidingen en andere onder- en bovengrondse objecten.
Fennek Infra ondersteunt Heijmans in het zo Lean mogelijk voorbereiden en uitvoeren van de opdracht. Dit met het doel het project op tijd en met de juiste (aantoonbare) kwaliteit op te leveren. Hierbij heeft Fennek Infra het contract management verzorgd en het project team geadviseerd bij kosten en risico beheersing. Fennek Infra heeft met haar advies en ondersteuning Heijmans mede in staat gesteld de complexe situatie te herkennen en op te lossen.
Hieronder staan enkele foto's van dit project (klik op de foto voor een vergroting)
25-10-2013 Dwarsliggervernieuwing tijdens negen daagse buitendienststelling
Van 19 t/m 28 oktober 2013 heeft Swietelsky in samenwerking met BAM Rail een dwarsliggervernieuwing uitgevoerd op de spoorlijn Heerenveen-Wolvega. Circa 11 kilometer houten dwarsliggers werden vervangen door betonnen dwarsliggers.
Swietelsky Rail Benelux heeft voor deze vernieuwing gebruik gemaakt van een complexe machine, de RU 800 S. De machine zelf heeft een lengte van circa 1000 meter. Wanneer alle wagons worden meegeteld die de machine voeden met nieuwe dwarsliggers en de oude ballast afvoeren dan ontstaat zelfs een lengte van meer dan 2000 meter. Zie onderstaand schema voor meer informatie (klik op de afbeelding voor een vergroting):
Fennek Infra is door Swietelsky Rail Benelux gevraagd om samen met het projectteam het werk voor te bereiden en uit te voeren. Fennek Infra verzorgde het opstellen van plannen en ontwerpen, verificatie en validatie en configuratiemanagement en het contractmanagement voor complexe scopewijzigingen. Tijdens de uitvoering werd de bouwprocesleiding gedurende een complexe negendaagse buitendienststellingen door Fennek Infra verzorgd.
Een bijzonder aspect was het organiseren en inzetten van een brandweervoertuig. Dit werd door de brandweer gevraagd in verband met het afsluiten van een overweg ten behoeve van de werkzaamheden. Het gebied achter de afgesloten overweg werd hierdoor op een veilige wijze van brandweerzorg voorzien.
Hieronder staan enkele foto's van de dwarsliggervernieuwing (klik op de foto voor een vergroting)
30-05-2013 De 26ste Internationale Ausstellung Fahrwegtechnik (IAF) van 28 tot en met 30 mei 2013 in Münster
Op 29 mei heeft Fennek Infra de IAF beurs in Munster bezocht. Dit is de grootste beurs in de wereld op het gebied van spoorbouw. Meer dan 200 exposanten uit de hele wereld zijn er vertegenwoordigd om de nieuwste producten en technieken te laten zien. Daarnaast is het een goede gelegenheid om bestaande contacten te onderhouden en nieuwe contacten op te doen.
Plasser & Theurer was vertegenwoordigd met een aantal nieuwe machines waaronder een URM 700 kettinghor waarmee het ballastbed onder wissels kan worden gereinigd, zonder uitbouw van een wissel.
Voor meer informatie zie ook bijgaande link met film: URM 700
Voor Swietelsky zijn een aantal nieuwe machines gebouwd die getoond werden op het buiten terrein van de beurs. Hieronder was een stopmachine Unimat 09-4x4/4S, speciaal gebouwd voor het omgrenzingsprofiel van Groot-Brittannië. Dit profiel is zeer smal en toch heeft Plasser & Theurer een volledige stopmachine voor spoor en wissels weten te realiseren.
Voor meer informatie zie ook bijgaande link met film: Unimat 09-4x4/4S
Tevens werd de nieuwste Kirow kraan getoond, een Multitasker 1600. Op dit moment de grootste kraan die Kirow maakt. Bijzonderheid: deze is geschikt voor alle Europese landen, ook de landen met zeer kleine omgrenzingsprofielen zoals Frankrijk en Groot-Brittannië. Kirow Multitasker 1600
Hieronder staan enkele foto's van de tentoonstelling (klik op de foto voor een vergroting)
23-04-2013 Bovenbouw vernieuwing Friesland 2013, Swietelsky Rail Benelux
Swietelsky Rail Benelux realiseert samen met Bam Rail het bovenbouwvernieuwingsproject TRS Friesland 2013. Een omvangrijk spoorwerk waarbij vele kilometers spoor volledig worden vernieuwd en vele componenten, waaronder vele wissels, worden vernieuwd of verbeterd.
Swietelsky Rail Benelux verzorgt voor dit project de vele kilometers spoorvernieuwing. Hierbij worden complexe machines ingezet zoals de RU 800-S. Deze machine is in staat om in 1 keer de ballast, de dwarsliggers en de spoorstaven te vervangen, in een continu doorgaand proces.
Fennek Infra is door Swietelsky Rail Benelux gevraagd samen met het project team het werk voor te bereiden en uit te voeren. Fennek infra verzorgt het opstellen van plannen en ontwerpen, verificatie en validatie, voorbereiding, uitvoering en bouwprocesleiding tijdens meerdere complexe negen daagse buitendienststellingen.
Hieronder staan enkele foto's van het werk in Arnemuiden (klik op de foto voor een vergroting)
24-10-2012 Anti-Icing Nijmegen, Asset Rail
Op verzoek van ProRail heeft ASSET Rail zich ingespannen om met spoed en voor de winterperiode begint een anti-icing installatie in Nijmegen operationeel te hebben.
In opdracht van ASSET Rail heeft Fennek Infra de projectleiding in de tenderfase verzorgt en de calculatie opgesteld. Ook na gunning is de projectleiding van het werk verzorgd door Fennek Infra. Een bijzonder onderdeel hierbij was het aansturen en coördineren van diverse externe (buitenlandse) partijen. Samen met alle partijen is een werkende anti-icing installatie op tijd af geleverd aan Prorail.
Voor meer informatie zie de nieuwsbrief van ProRail - NS - Nedtrain
Hieronder staan enkele foto's van het werk (klik op de foto voor een vergroting)
24-10-2012 Sporen in Den Bosch, Van den Berg Nijmegen
Van den Berg Nijmegen verzorgt in het project Sporen in Den Bosch verschillende onderdelen. Zo wordt een bestaand perron met nieuwe delen verlengd en wordt de bestaande perronkap uitgebreid met nieuwe delen en de bestaande deels gerenoveerd. Het bestaande perron is deels aangepast op deze uit te voeren werkzaamheden zodat reizigers weinig hinder ondervinden van de werkzaamheden, hiertoe is een tijdelijke lift en perron gebouwd.
Fennek Infra is door van den Berg gevraagd het contract te begeleiden en benodigde documenten ten aanzien van onder andere verificatie en validatie op te stellen. Op deze wijze wordt aangetoond dat de door ProRail gevraagde werkzaamheden met de juiste kwaliteit en volgens de eisen wordt gerealiseerd.
Hieronder staan enkele foto's van het werk (klik op de foto voor een vergroting)
22-07-2012 Meetwerkzaamheden en borger veilige berijdbaarheid Bilthoven, Heijmans Civiel
Heijmans Civiel bouwt twee onderdoorgangen onder en naast het station Bilthoven: Een onderdoorgang voor snelverkeer en een voor langzaam verkeer.
In het weekend van 7 en 8 juli 2012 werden twee rijen damwandplanken geplaatst en de bodem geinjecteerd met waterglas ten behoeve van de bouw van de tunnel voor snelverkeer. Deze tunnel komt onder het spoor en station te liggen. In dit weekend was het spoor Utrecht-Amersfoort en het perron deels opgebroken en veranderd in een bouwkuip. Ook werd de bovenleiding tijdelijk aan de kant geschoven.
In opdracht van Heijmans Civiel was Fennek Infra betrokken bij het voorbereiden van de meetwerkzaamheden en het borgen van de veilige berijdbaarheid.
Hieronder staan enkele foto's van het werk (klik op de foto voor een vergroting)
09-06-2012 Meetwerkzaamheden en borger veilige berijdbaarheid Bilthoven, Heijmans Civiel
Heijmans Civiel bouwt twee onderdoorgangen onder en naast het station Bilthoven: Een onderdoorgang voor snelverkeer en een voor langzaam verkeer.
In het weekend van 2 op 3 juni 2012 werd gewerkt aan een ontsporingsgeleiding. Hiervoor werd een rij damwandplanken ingetrild evenwijdig aan het spoor. Tevens werd beton gestort voor een poer van de toekomstige voetgangersbrug in het perron. Daarnaast werden funderingen weggehaald van bovenleiding portalen die niet langer op deze plek nodig zijn.
In opdracht van Heijmans Civiel was Fennek Infra betrokken bij het voorbereiden van de meetwerkzaamheden en het borgen van de veilige berijdbaarheid .
Hieronder staan enkele foto's van het werk (klik op de foto voor een vergroting)
23-03-2012 Bouwcoördinator en borger veilige berijdbaarheid, Heijmans Civiel B.V. Boortechnieken
In het weekeinde van 10 op 11 maart 2012 werd door Heijmans Civiel B.V. Boortechnieken in het kader van project VleuGel een schildboring uitgevoerd onder de spoorbaan te Utrecht-Houten naast het bestaande station Utrecht Lunetten.
In een buitendienststelling werden vier buizen onder de spoorbaan doorgeboord. Deze buizen, van het type Zueblin Ø 1720 mm met een lengte van 3000 mm, zullen worden gebruikt als duiker om de watergangen in Lunetten te verbinden met het oppervlaktewater in het buitengebied.
In opdracht van Heijmans was Fennek Infra, als bouwcoördinator en borger veilige berijdbaarheid, betrokken bij de voorbereiding en uitvoering van deze boring.
Hieronder staan enkele foto's van het werk (klik op de foto voor een vergroting)
31-01-2012 Adviseur Rail &OV voor Industrielicht BV
Voor Industrielicht is Henk-Jan Vos adviseur aangaande de infrastructuur markt, regelgeving en contractmanagement.
Industrielicht is al meer dan 40 jaar actief als totaaloplosser in de professionele verlichtingsmarkt. De kernactiviteit van Industrielicht is het projectmatig adviseren, verkopen en begeleiden van lichtprojecten in Industrie, architectuur, retail, utiliteit, infra, sport en openbare ruimte.

11-12-2011 Geldermalsen, Renovatie perronkap en aanpassen perron
Namens ProRail stations en transfer, programma toegankelijkheid (P76), is Henk-Jan Vos als projectleider betrokken bij de voorbereiding en gereed maken voor aanbesteding van het contract Geldermalsen Renovatie perronkap en specifiek het aanpassen van het perron.
Station Geldermalsen is een spoorwegstation aan de spoorlijn Utrecht - 's-Hertogenbosch Het huidige perron voldoet niet aan de wensen en eisen van de eigenaar en zal worden aangepast.
De werkzaamheden voor de aanpassing van het perron aan de eisen van de eigenaar dienden ingepast te worden in een reeds gestarte aanbesteding van het contract voor de renovatie van de perronkap van het station Geldermalsen. Binnen een beperkt tijdsbestek zijn de eisen en wensen vertaald naar een programma van eisen, is een gedetailleerd DTM ingemeten en een gedetailleerd ontwerp en contract gemaakt. Het project kenmerkt zich door veel details en veel raakvlakken
Hieronder staat een foto van de bestaande situatie (klik op de foto voor een vergroting)
30-06-2011 Alkmaar, Hoogteaanpassing perron 1 in het kader van P76
Namens ProRail is Henk-Jan Vos als assistent bouwmanager betrokken bij de voorbereiding en uitvoering van werkzaamheden in het kader van P76.
Op 14 en 15 mei 2011 heeft VolkerRail in het kader van P76 perron 1 te Alkmaar op de nieuwe hoogte gebracht in het kader van de Europese normhoogte voor perrons en het ProRail programma toegankelijkheid stations.
In een buitendienststelling van 52 uur is de hoogteaanpassing aan perron 1 uitgevoerd. Hierbij is het product compa stone (van compatech-MGX) verwerkt. De hoogte van de bestaande keerwanden is door middel van een op het spoor rijdende zaag op hoogte afgezaagd waarna de compa stone is gelegd.
Hieronder staan enkele foto's van het werk (klik op de foto voor een vergroting)