Fennek Infra wordt door ProRail ingezet als omgevingsmanager. Als ProRail omgevingsmanager verzorg ik het technisch en juridisch bouwrijp maken van bouwprojecten.
Dit betekent dat ik alles organiseer en doe wat nodig is om de aannemer te kunnen laten starten met zijn werk.
Dit gaat van grondaankoop tot archeologie en van kabels en leidingen derden tot bestemmingsplan en vergunningen.
Ik ben verantwoordelijk voor het juist verbinden van interne- als externe stakeholders in de omgeving van het project.
Ik zorg voor de verbinding tussen de specialisten van de afdeling Leefomgeving, Juridische Zaken en Vastgoed, de projectteams, de projectcommunicatieadviseurs, Public Affairs, Regiodirectie en omgevingspartijen.
Met al deze verschillende stakeholders werk ik samen om tot een soepele projectuitvoering te komen.
Dit kan zijn in verschillende organisatie vormen van tunnelalliantie tot nieuwbouw en onderhoud.
Fennek Infra is betrokken bij een groot aantal projecten zowel groot als klein. Hierbij een aantal voorbeelden.
(Klik op een titel voor het hele artikel)
Schieveste
De gemeente Schiedam ontwikkelt tussen Schiedam Centrum en de A20 een grootstedelijk stuk stad.
Een nieuwe ontwikkeling met diverse woningen.
Om deze locatie te ontsluiten heeft de gemeente Schiedam aan ProRail gevraagd of een langzaam verkeer onderdoorgang mogelijk is onder de spoorbaan Rotterdam-Hoek van Holland
ProRail kent een ketensamenwerking tussen initiatiefnemers (zoals gemeentes en provincies), ProRail en specifiek erkende aannemers voor het realiseren van spooronderdoorgangen.
Via deze tunnelalliantie wordt de nieuwe onderdoorgang onderzocht, voorbereid en gerealiseerd.
ProRail werkt hierin nauw samen met gemeente Schiedam.
Fennek Infra is door ProRail gevraagd in het projectteam de rol van omgevingsmanager op te pakken.
Als omgevingsmanager heb ik het team aan vakspecialisten aangestuurd om alle condities juist in kaart te brengen en van passende oplossingen te voorzien. Daarnaast is het onderdeel BLVC (bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie) door mij samen met stakeholders vorm gegeven.
De locatie is bijzonder: Schieveste is beperkt toegankelijk en zal tijdens de bouw intensief gebruikt worden door reizigers, scholieren en kantoor gebruikers die hier naar de aanwezige kantoren of school moeten. Dit betekend dat veel routes gekruist worden door werkverkeer. Het wordt een lappendeken van openbaar- en werkterrein.
Als omgevingsmanager heb ik ervoor gezorgd dat samen met de gemeente Schiedam alle eisen zijn opgehaald bij stakeholders en dat deze samen met conditionerende voorwaarden verwerkt worden tot een aanbestedingscontract. Ten aanzien van BLVC heb ik de gemeente kunnen overtuigen van nut en noodzaak van een goede BLVC op deze locatie. De gemeente heeft de adviezen omgezet in een coördinerende partij die namens gemeente de BLVC gaat coördineren.
De gemeente Dordrecht wil de openbare ruimte en infrastructuur bij en aan de Laan der Verenigde Naties verbeteren. Naast en in de Laan der Verenigde Naties loopt een spoorlijn naar Dordrecht Inland Seaport.
Dit is een belangrijke ontsluiting voor diverse bedrijven aan deze havens waar ook twee spoor aannemers hun werkplaatsen aan hebben gevestigd.
ProRail kent een ketensamenwerking tussen initiatiefnemers (zoals gemeentes en provincies), ProRail en specifiek erkende aannemers voor het realiseren van spooronderdoorgangen.
Via deze tunnelalliantie wordt de nieuwe onderdoorgang onderzocht, voorbereid en gerealiseerd.
ProRail werkt hierin nauw samen met gemeente Schiedam.
De gemeente en ProRail moeten derhalve wel samenwerken om de gewenste aanpassingen van de gemeente te realiseren naast maar ook in het spoor. Denk aan overwegen en beveiligingsinstallaties.
Vele stakeholders zijn nabij deze infrastructuur aanwezig: bewoners, organisaties maar ook bedrijven.
De werkzaamheden dienen in complexe faseringen te worden uitgevoerd. Dit om bereikbaarheid van de stad te waarborgen voor bijvoorbeeld hulpdiensten maar ook Rijkswaterstaat. Zij heeft hier een dienstengebouw annex nooduitgang ten behoeve van tunnel A-16 die onder deze locatie aanwezig is.
Ook ligt spoorlijn deels op de primaire waterkering van Waterschap Hollandse Delta. Een stakeholder met aanvullende eisen ten aanzien van uitvoering periode.
Als omgevingsmanager heb ik samen met de gemeente alle stakeholders geïnventariseerd en heb hier eisen en wensen opgehaald. Ook zijn diverse conflicten ten aanzien van condities tijdig gesignaleerd en oplossingen voor deze conflicten aangedragen. Ook is BLVC (bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie) door mij samen met stakeholders vorm gegeven.
Waar nodig zijn onderzoeken uitgevraagd om uitvoering en fasering goed vorm te geven. Op deze wijze kon de veiligheidsregio ontzorgt worden op bereikbaarheid stad voor hulpdiensten. Maar ook voor publiek wat (naar een P&R wil) ondanks de uitvoering van werkzaamheden de stad goed kan bereiken. Voor mindervalide mensen is een creatieve tijdelijke oplossing bedacht om de langer routes te overbruggen met extra busvervoer of vervoer op maat.
Luchtfoto ProRail Laan der Verenigde Naties - spoor
Fokkerweg
Gemeente Eindhoven wil de Anthony Fokkerweg en de infrastructuur in het ProRail kunstwerk aanpassen zodat hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) hier door heen kan. De bestaande infrastructuur van fietspad, weg en kunstwerk word zodanig veranderd dat er een aparte HOV busbaan kan komen. De Brainport regio wordt daarmee beter ontsloten.
Werkzaamheden aan de hoofdspoorweg infrastructuur mag alleen door ProRail worden aanbesteed.
Hiervoor heeft gemeente Eindhoven samenwerking gezocht met ProRail. Alle voorbereidende onderdelen voor een aanbestedingsdossier wordt door gemeente Eindhoven voorbereid. Als omgevingsmanager ProRail heb ik het dossier op condities en omgeving begeleid. Zo zijn issues ten aanzien van twee betrokken bestemmingsplannen en conflicterende condities begeleid en opgelost.
Met alle aangeleverde informatie is door ProRail een aanbestedingsdossier gemaakt.
Foto google maps
Project Uitbreiding emplacement Moerdijk
Het huidige emplacement dient uitgebreid te worden met een aantal sporen om de groei van het goederen vervoer per spoor de komende jaren te kunnen faciliteren.
In verband met de uitbreiding buiten de bestaande bestemmingsplan contouren komt het hele pallet aan condities inclusief een bestemmingsplan wijziging aan bod.
Project Baanverbetering nabij Zevenbergen
De spoorlijn Zevenbergen – Zevenbergschen Hoek is de afgelopen jaren gaan verzakken.
De ondergrond met klei is slecht geworden en het gevolg is dat de spoorbaan aan het verzakken is.
Om dit te herstellen is een groot project voorbereid waarin de klei wordt weggegraven en afgevoerd en de spoorbaan weer met zand word aangevuld.
Op het zand wordt het spoor weer teruggebouwd.
Het afvoeren van klei en aanvoeren van zand is een erg grote logistieke klus die dag en nacht doorgaat en 16 dagen duurt.
In totaal zijn er 6000 vrachtwagens nodig die naar en van de werkplek moeten rijden. Dit heeft een grote impact op bewoners en omgeving.
Met alle stakeholders is contact gezocht om het werk uit te leggen en de onvermijdelijke hinder voor te stellen. Tijdens bewonersavond en één op één gesprekken is iedereen te woord gestaan.
Fennek Infra heeft samen met de communicatie medewerker van ProRail een grote rol gehad om dit mogelijk te maken.
Senior adviseur assetmanagement, ProRail
ProRail Pilot project Kijfhoek
ProRail assetmanagement heeft de behoefte aan een extra type spoorstaafbevestigingsmiddel op betonnen wisselliggers. Deze is dringend gewenst om toe te kunnen passen in de komende contracten met wissel leveranciers. Het Vossloh type directe spoorstaafbevestiging W30 is hiervoor geselecteerd. Dit type is echter nieuw voor Nederland en nog niet eerder toegepast in de bestaande infra en dagelijkse operatie. Om aan te kunnen tonen dat het type bevestigingsmiddel voldoet aan de eisen en sterk genoeg is. Maar ook voldoende levensduur heeft onder de zwaarste omstandigheden is een proef traject benodigd. ProRail heeft een pilot locatie geselecteerd op emplacement Kijfhoek. ProRail heeft FennekInfra gevraagd om ondersteuning om deze bevestigingsmiddelen op korte termijn ook werkelijk te kunnen inbouwen in een wissel en daarna een testtraject te kunnen houden.
Henk-Jan heeft voor ons de rol van projectleider, inkoper en bouwmanager verzorgd. Hij heeft de benodigde buitendienststelling met veilige werkplek mogelijk gemaakt. Ook heeft hij er voor gezorgd dat alle stakeholders aan boord kwamen en het proeftraject met een heel goed resultaat heeft kunnen afronden. Het Vossloh bevestigingsmiddel W30 is nu beschikbaar voor ProRail.
Foto’s E. de Graaf